Rebelcell accu praktijk test – Sander van Kooten

Rebelcell logo  Rebelcell zwart

Sander van Kooten (eigenaar Hengelsport Utrecht) is een visser die zelf altijd gebruik maakt van de beste materialen. Hij wordt in de scene gezien als fanatieke karpervisser die weet wat hij doet. Sander is al ruim 15 jaar werkzaam in de hengelsport en in zijn eigen shop richt hij zich op kwaliteit, service, nieuwe merken en gadgets. Zijn winkel onderscheidt zich met een groot assortiment en door kennis van zaken van het personeel!

Type boot

Voor de test heeft hij gebruik gemaakt van een 2.00 meter Pro line rubberboot met airdeck.

Sander van Kooten boot 

De Proline boot (en Sander) in ruste…   😉

Type electromotor

55 lb Minn Kota, klik hier voor meer info over de electromotor. Er is gevaren met de variant zonder voorgeprogrammeerde standen.

Indicatie van gewicht aan boord tijdens test (# mensen aan boord, voer, visspullen etc.)

Er is gevaren met maximaal 2 man aan boord. Tijdens deze trip is er niet van stek naar stek gevaren met de volledige uitrustig. Maximale gewicht in de boot zal dan ook 200 kg zijn geweest (2 man, net, mat, accu’s en voer). Overgrote deel van de tijd is er gevaren door 1 persoon (gemiddeld gewicht 85-90kg).

Huidige accu’s (type, merk, #Ah, gewicht)

Normaliter neemt Sander tijdens deze trips 3 AC Delco 105 Ampere (semi tractie) loodaccus’s mee, die ieder een kleine 30 kg per stuk wegen.

Rebelcell close up

Het opladen van de Rebelcell accu’s heeft plaats gevonden d.m.v. bijgeleverde lader voordat er vertrokken werd naar Frankrijk. Laden heeft hem op basis van de LED indicatie om en nabij een uur gekost. Accu’s waren uiteraard al vol toen ze geleverd werden vandaar de korte laadtijd.

Testperiode:

Er is drie dagen ‘getest (24, 25 en 26 Juni) op een water in Midden – Frankrijk van 40 hectare. Alle drie de dagen stond er een stevige wind op het water. Er werd gevaren om het water te verkennen, stekken te onderzoeken, te voeren, hengels uit te varen en te drillen. Sander heeft de volledige eerste dag gevaren op deze accu’s. Hij schat dat dit een ruime 2 uur varen is geweest. Waarbij de eerste dag met name onderzoek was, voeren en hengels uitvaren.

Rebelcell-frankrijk-sfeerfoto

Sander heeft een voorliefde voor de visserij in Frankrijk en hij bezocht er tientallen meren!

Documentatie: hoe duidelijk is de handleiding, het schakelschema voor de accu’s etc. Zijn er aanvullingen/verbeteringen die je graag zouden zien? Hoe vindt je de handzaamheid, formaat en gewicht t.o.v. oude situatie. Dit zowel in de auto als naar de stek toe als in de boot tijdens het varen.

Handleiding is helder. Gewicht en handzaamheid zijn vele malen beter t.o.v. de loodzware alternatieve accu’s. Ook voor in de auto en tijdens vervoer naar de stek is het formaat en het gewicht een verademing voor de karpervisser. In de boot ontstaat meer ruimte wat in een kleine rubberboot altijd praktisch is. Daarbij komt dat de boot beter ‘plat’op het water ligt waardoor je met minder weerstand meer snelheid kan maken.

Gebruiksgemak aansluiten: aansluiten van de accu’s in parallel schakeling met bijgeleverde kabelset, aansluiting op de 12V motor, gebruik van de Anderson connectoren etc. Hoe makkelijk is het? Zijn er verbeteringen die ze graag zouden zien?

Het schakelen van de accu’s vond Sander niet lastig, het aansluiten op de elektromotor verliep via klemmen die op de polen werden gezet. Deze manier van aansluiten is hij gewend dus geen op of aanmerkingen op. Rebelcell raad aan om de bijgeleverde connectoren en aansluitmethode te gebruiken voor veiligheid en betere verbinding.

Sander van kooten Rebelcell

Laden via de lader: is het duidelijk hoe dat moet? Hoe lang duurde het om de accu’s te laden toen ze leeg waren (graag vastleggen wanneer ze geladen zijn). Hoe werkte het met de LED’s voor de laadstatus? Svp aangeven wat de LED’s aangaven toen ze gingen laden (waren ze leeg volgens de LED’s, of halfvol bijvoorbeeld)

De accu’s heeft Sander voor de test volledig opgeladen. LED status was halfvol gaf Sander aan. Zie de volgende vraag voor meer info over het laden.

Laden via andere methodes: hoe lang duurde het laden (noot: de accu’s gaan nooit helemaal vol doordat de spanning van de dynamo lager is dan de spanning van de accu’s). Werkte dit naar tevredenheid?

Er is tijdens deze test niet geladen via andere methodes omdat er geen gebruik werd gemaakt van een benzinemotor op de boot.

Rebelcell karper

Sander zet een mooie karper terug in haar element.

Varen: welke stand (indien er sprake is van een stand, dus stand 5 of 4) is er tijdens de test gevaren. Is er een ‘standaard’ stand waarop gevaren is (bijvoorbeeld altijd op stand 5). Hoe is de stuwkracht in vergelijking met wat ze gewend zijn met hun lood accu’s. Hoe is die gedurende de vaartijd (verwachting is dat die nagenoeg contant blijft itt lood accu’s waar die afneemt tijdens de vaartijd). Noot: doordat de spanning van lithium hoger is is het aan te raden 1 stand lager te varen dan normaal, zodat je ongeveer op dezelfde snelheid vaart als je gewend bent met lood.

De elektromotor die werd gebruikt heeft geen standen. Sander gaf aan tijdens de eerste dag 60-75% van de tijd vol gas te hebben gevaren omdat hij het water aan het onderzoeken was. De stuwkracht was goed. Ongeveer gelijkwaardig volgens hem als zijn loodaccu’s. Grote voordeel was echter dat de stuwkracht ook naarmate hij leeg raakte gelijk bleef. Loodaccu’s verliezen aanzienlijk vermogen als ze leeg raken.

Actieradius: hoeveel uur hebben ze kunnen varen voordat de accu’s leeg waren? Hoe vergelijkt dat met wat ze gewend zijn met lood (noot: aangeven of ze normaal de lood-accu binnen specificaties gebruiken dus een restcapaciteit aanhouden van 30-50%, en dus maar voor de helft leeg maken, of dat ze ze eigenlijk normaal helemaal leeg maken). Hebben ze tussentijds op de motor geladen? Zoja, hoe was het effect op de stuwkracht/power die ze hebben ervaren.

Sander geeft aan dat elke karpervisser die hij kent (hijzelf dus ook) de accu’s volledig leegtrekken en dus niet zo gebruiken als dat eigenlijk zou moeten. Op basis daarvan is de vergelijking met Rebelcell niet helemaal fair. Sander gaf dan ook aan dat hij qua actieradius niet veel verschil had met de ouderwetse loodaccu. Hij heeft in totaal ongeveer 2 uur gevaren met de accu’s van Rebelcell. Wel zeer positief is dat de stuwkracht continu gelijk blijft wat bij een normale loodaccu heel duidelijk te merken is als de accu leeg raakt. Er is tijdens de test niet tussentijds geladen.

Rebelcell MP 1Rebelcell MP 3

Vaartijd genoeg voor Sander.

Wat is je algehele indruk van de Rebelcell accu’s?

Pluspunten waren voor Sander heel duidelijk; het lage gewicht, de compactheid (en dus ruimtebesparing tijdens transport), het constante vermogen en de korte laadduur. Ook de levensduur is tot 5 x langer dan van een lood-accu, en daarmee is het dus een veel betere investering op lange termijn (lagere accukosten/jaar dan een lood-accu). Minpunten zijn de aanschafprijs. Deze is aanzienlijk hoger dan de aanschafprijs van een lood-accu.

Voor wie zijn de accu’s in jouw ogen geschikt?

De Rebelcell lithium accu is niet voor iedereen geschikt. Voor de karpervisser die af en toe met een bootje vaart, minder nadeel ervaart van het gewicht, levensduur en afnemende stuwkracht tijdens het vissen van een lood-accu weegt de hogere aanschafprijs wellicht niet op tegen de nadelen. Deze groep kan prima uit de voeten met het elke paar seizoenen vervangen van de lood-accu’s.

Voor de karpervisser die geen compromissen wil in kwaliteit is de Rebelcell lithium accu een uitstekende keuze. Ook de frequente karpervisser die veelvuldig met een bootje met elektromotor vaart, of de karpervisser die regelmatig trips maakt naar Frankrijk en dus de accu’s moet vervoeren is het een aanwinst. De voordelen van het lage gewicht, ruimtebesparing, constante stuwkracht en lange levensduur wegen ruimschoots op tegen de hogere aanschafprijs. Doordat de accu’s tot 10 jaar mee kunnen gaan ben je zelfs goedkoper uit op termijn.

Dragonfly sander van kooten

De koffie staat altijd klaar bij Hengelsport Utrecht eigenaar Sander van Kooten.  

SPECIALE ACTIE: Rebelcell Lithium accu + Haswing Comax 40 Lbs voor een wel heel erg scherpe prijs voor optimaal visplezier! Aanbod geldig t/m Hengelsport- en Indoor beurs (8-9-10 nov). Nu te koop in de Rebelcell webshop en bij Rebelcell hengelsport dealers. Kijk op http://www.rebel-cell.com/ voor alle informatie.

Rebelcell actie

Klik op de afbeelding om naar de website te gaan. 

Sander van Kooten
Interviewer van dienst: Jos Benders

De ervaren karpervisser Sander van Kooten testte de Rebelcell accu’s tijdens een Franse karpertrip. De KWO redactie bezocht Sander in zijn winkel om zijn bevindingen te noteren!

Bekijk ook